BERBUDI PADA TANAH

2 Comments
Assalammualaikum ^.^


Hari ni aku nak berkongsi cerita tentang di halaman rumah, tepi dan belakang rumah aku. Hubby aku minat bercucuk tanam. Sebenarnya, aku x tahu pun hubby minat benda2 cam gini. Mula2 aku ajak hubby ke kedai bunga. Sebab aku nak cantekkan halaman rumah kami dengan bunga-bungaan gitu..hehee.. Pastuhh hubby pun bawak le aku ke kedai bunga. Masa sampai di kedai bunga, x ada pula bunga yang berkenan di hati aku. Tapi, ada yang dikenan oleh hati hubby. Bukan bunga tapi POKOK CILI. Aku cakap le beli le dua. Dia macam excited tau (macam x pernah nampak pokok cili pun ada). Dia x nak beli dua. Dia nak beli SEMUA!! Semuanyaa ada 14 pokok. Selamat 14 pokok. Kalau 100?? Semua2 pokok cili amoi cina tuhh dia beli. Mula2 amoi tuhh jual RM6 satu pokok. Entah macam mana hubby pandai tawar2 dapat le RM4.50 satu pokok cili. Cantek2 pokoknya, bercabang2 dan setiap cabang ada cili. Aku pun excited jugak tengok tapi hubby beli banyak sangat. Macam nak meniaga kat pasa malam pun ada. Hubby kata ‘senang, x payah daa beli kat kedai, awak kan suka pedas2, kalau nak, petik jee’. Aku senyum2 jee le huhuu sebab selalu sangat aku pesan beli cili kalau hubby nak ke kedai. Cili habis. Cili habis hahaa. Aku memang suka pedas, x pedas rasa macam bila aku makan, aku makan angin (krik..krik..krik..)

Ha.. Start dari situ hubby minat bercucuk tanam nie. Pokok cili yang dibelinya dia tanam di halaman rumah hahaa. Berderet! Sepatutnya tanam le pokok bunga kee letak pasu bunga ke (yang konon aku nak letak pokok2 bunga, tapi suami aku daa rasmikan dulu dengan pokok2 cilinya) Aku balik2 kerja aku nampak pokok cili berderet suami aku dah tanam kat situ. Dia daa asingkan dari polybag masa kitorang g beli harituhh. Arghhh! Apee nak buat..sabo jele peah..suami..

Lepas tuhh hari2 dia siram, xpernah le dalam satu hari dia x siram pokok cili dia tuhh. Kadang2 dia pesan kat aku kalau dia balik lewat, tolong siram pokok cili dia huhuu. Kalau dia balik lewat pun walaupun daa malam bukan masuk rumah dulu. Terus ke pili air, bukak paip pastuhh siram pokok cili dia.. Aku tetap nak pokok bunga jugak, pastuhh hubby bawak ke tempat jual bunga yang lain. Kedai bunga orang melayu. Ha..kat sini aku terpikat tengok bunga2 dia sebab segar dan cantek. Aku beli pokok bunga ros/mawar merah jambu dengan pokok bunga lagi satu entah apaa namanya aku lupa (sebenarnya aku x tahu nama bunga tuhh).

Beli dua je dulu. Dua tuhh pun daa RM50 hahaa. Bulan depan tambah lagi hehee. Lepas tuhh hubby pun xnak kalah. Dia bawak pergi kedai beli benih apa sume. Dia kata dia nak menanam. Aku ikut jele. Benih bunga dia beli, tomato, kacang, peria. Beli punya beli sampaikan sekarang dah banyak jugak aku rasa hubby tanam. Antaranya :-
1) CILI (mula2 14 pokok, sekarang daa 27 pokok)
Aku daa petik cili2 masa nihh, kalau tak, banyak! nak tengok pun geram
 
2) TOMATO
3) KANGKUNG
4) PERIA
5) DAUN KESUM
6) PUCUK UBI
(* aku nak masukkan gambar tapi tak boleh pulak, cili jee boleh, problem tetibe, grrr..nanti le aku masukkan hehee)
Yang memang ada di kawasan rumah aku :-
1) DAUN KARI
2) SERAI
3) LENGKUAS
* senang adaa sume nie, jimat, x payah daa pergi kedai beli antara tanaman di atas nie hehee..
(BERBUDI PADA TANAH, IN SHAA ALLAH, PASTI ADA HASILNYA, AMIN)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


You may also like

2 comments:

  1. Betul tu.. berbudi pada tanah dapat juga hasil.. hehe =) sng bila tanam sendiri. Jimat pun jimat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehee. Salam perkenalan dr saya. Trima kseh sudi singgah sini Aina ^.^

      Delete

Powered by Blogger.